1483, Μάλλον... δεν Αγαπούσαν Αλλήλους

                                                                                                Ιερά Εξέταση

1483
Ο Έλληνας που ζει στη Γερμανία κάποια στιγμή διαπιστώνει με έκπληξη,
ότι οι Γερμανοί την Καινή Διαθήκη την λένε "Ελληνική Καινή Διαθήκη"
Στην ελληνική γράφτηκε απ’ ευθείας η Καινή Διαθήκη. Η διάδοση έγινε
από τον Απόστολο των Εθνών Παύλο ο οποίος κήρυξε αλλά και έγραψε
τις επιστολές του στην Ελληνική Γλώσσα. Για την ομορφιά της γλώσσας
μας δανείζομαι τα λόγια του μεγάλου Johann Wolfgang von Goethe :
«Άκουσα το Ευαγγέλιο στον Άγιο Πέτρο της Ρώμης σε όλες τις γλώσσες
η ελληνική όμως αντήχησε σαν άστρο που εμφανίζεται τη νύχτα».
            (Την γλώσσα αυτή πολεμάει με πάθος σήμερα "Ο Μεγάλος Αδελφός")

                       
                           ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Μονάχα ένας Μοναχός.....    μοναχικός,
                 [την ιερά Εξέταση κατάφερε να νικήσει,
με το πανίσχυρο όπλο, την γλώσσα μας,
        [την Ελληνική, που τότε είχε χρησιμοποιήσει !!

Είναι η εποχή της "τόκα" και της "γκαρούτσα"*,
   [των βασανιστηρίων που κάνουν οι ιεροεξεταστές,
ντροπιάζοντας τη Χριστιανοσύνη,
                     [με πράξεις εγκληματικές, φρικιαστικές.

Οι Έλληνες βρίσκονται 80 χρόνια σκλαβωμένοι                  *1530 συνθήκη Augsburg
από βαρβάρους Ασιάτες, δεκατίες φιμωμένοι,
όμως κι αν κόκκαλα δεν έχει η γλώσσα τους....
                                                                        [τα Ελληνικά,
κόκκαλα πολλών "τσακίζει",
      [και την ιστορία του κόσμου αλλάζει κυριολεκτικά...

     Έτος Κυρίου χίλια τετρακόσια ογδόντα τρία                     *1483
και στο ληξιαρχείο της Γερμανικής πόλης
                                      [Αϊσλέμπεν, στη Σαξονία,
γεννιέται ο Μαρτίνος Λούθηρος,
                             [γνωστός και ως "Μεταρρυθμιστής",
που θα γραφτεί στην ιστορία,
        [σαν του Προτεσταντισμού ο κύριος θεμελιωτής.

        Μεγάλωσε σε οικογενειακό περιβάλλον
                                                         [ευσεβές και αυστηρό,
        όπως ακριβώς και το σχολείο 
                                                   [που φοίτησε το λατινικό.
        Από ξεχωριστούς δασκάλους διδάσκεται 
                                                  [ φιλοσοφία και ρητορική.

        Η οικογένεια σχεδιάζει γι αυτόν...
                                  [και ξεκινάει να σπουδάζει νομική*,               *1505
        μα όμως όλα τα αλλάζει μια καταιγίδα
                                                               [.... μία νεροποντή.        

        Σε κάποιο αγρό της Γερμανίας,
                               [στην πλάτη τον βρίσκει ο κεραυνός !                            
        Νομίζει ότι πεθαίνει,
                         [και γονατίζοντας προσεύχεται σκυφτός,
        υποσχόμενος στην Αγία Άννα
                                                [πως αν βοηθούσε να σωθεί,
        στην υπόλοιπη ζωή του θα μονάζει...
                                  [και ποτέ δεν θα φύγει απ' τη Μονή !

        Έτσι και έγινε, αλλά στο Καθολικό μοναστήρι,
                                    [σαν τον εζήσανε οι άλλοι Μοναχοί,
        διαπιστώνουν ότι ανάμεσά τους,
                                 [βρίσκεται μια ιδιοφυία πραγματική,
        και τον στέλνουν στην Βιτεμβέργη
                                                 [για να σπουδάσει θεολογία...

Μέγα το σφάλμα των καθολικών,
         [γιατί 'τανε η αρχή του τέλους (στη Γερμανία)
για την Ιερά Εξεταση,
                        [και για την Παπική βεβαίως εξουσία.

Δεν σκέφτηκαν ? Δεν ήξεραν ?
             ....  ότι στο πανεπιστήμιο θα μάθαινε Ελληνικά ??
(που ήταν τελικά η αιτία για να καταργηθούνε,
                                      [της συγχώρεσης τάχα, τα χαρτιά...

Όπως τα μάθαινε λοιπόν... άρχισε να διαβάζει τη βίβλο,
                    [τον λόγο του Ιησού, χωρίς να έχει παραποιηθεί,
και διαπιστώνει μια πανούργα ερμηνεία
                 [ώστε το συγχωροχάρτι να φαίνεται θεϊκή εντολή ! !

                    "Γερμανοί πατριώτες μου, ο Πάπας της Ρώμης
                                 [με ψεύτικες εντολές του Ιησού, εσάς ξεπαραδιάζει",
                     στο πανεπιστήμιο, στις αγορές, παντού,
                                                      [με θάρρος ο Λούθηρος βροντοφωνάζει...

Στη Ρώμη πανικοβάλλονται... απούλητα μένουν τα χαρτιά
         [συμβούλια και παρασυμβούλια για το ταμείο που αδειάζει...
Από τη Γερμανία η χρηματαποστολή,
         [το ένα πέμπτο απ' τις συνήθεις εισπράξεις κατεβάζει,
έξαλλους κάνει τους εισπράκτορες, και τους κατατρομάζει...

Από τον Πάπα Λέοντα τον Γ΄, ο "συκοφάντης" θα αφοριστεί,
κι έγκλημα για οποιονδήποτε θα θεωρηθεί,
                                          [αν βοηθήσει, άσυλο δώσει, ή τροφή,
σ' αυτόν τον αιρετικό,
                            [τον φαντασιόπληκτο δήθεν μεταρρυθμιστή.

(Παρένθεση για να σας πω,
                          [ότι του Μαρτίνου Λούθηρου είχε προηγηθεί
μιά επίσκεψη στη Ρώμη, όπου "τα πήρε στο κρανίο",
                                                                     [(αργκό νεοελληνική)
βλέποντας τη διαφθορά....     μέσα στην Παπική Αυλή,
και την πορνεία για ιερωμένους,
                                                  [την ονομαζομένη "Ειδική"!!)

Ο Λούθηρος τώρα κατά της παπικής εξουσίας
                                     [στρέφεται πλέον μανιωδώς,
και μεγάλος ήρωας γίνεται στη Γερμανία λαϊκός
όταν καίει την εν λόγω βούλα "Εξισόρτζε Ντόμινε"*,                   *Exsurge Domine
                 (τον αφορισμό δηλαδή του Πάπα), δημόσια,
αποδεικνύοντας έτσι, πως με τίποτα δεν κωλώνει... 
                                                                   [πως έχει κότσια.

Αιτούν αμέσως από τον Γερμανό αυτοκράτορα,
                                                       [στη Ρώμη να παραδοθεί,
αλλά σύμφωνα με τον Γερμανικό νόμο,
                                 [έπρεπε εντός Γερμανίας να δικαστεί...

Στη Δίκη οι Καρδινάλιοι ζητούν από τον Λούθηρο,
                              [όλα όσα είπε και έγραψε να αναιρέσει...        
μα δεν τους κάνει τη χάρη, δεν σκιάζεται,
                              [με θάρρος λέει πως "δεν θα μπορέσει",
και μεταφέρω τα λόγια του,
                            [όπως στην Ιστορία έχουνε ακριβώς γραφτεί :


        "Εάν δε με πείσουν, με επιχειρήματα
                                                       [από την Αγία Γραφή,
        με αποδείξεις και με αδιάσειστη λογική,
        δεν θ' αναιρέσω τις θέσεις μου, γιατί δεν πιστεύω ότι,
        ο "Πάπας έχει τ' αλάθητο",
                                                            [ούτε οι Σύνοδοι... καθότι,
        όλοι γνωρίζουν συχνά πυκνά πως σφάλουν,
                                                             [και ο καθένας απ' αυτούς να ξέρει,
        ότι για να με κατηγορήσει κάποιος "βιβλικά επιχειρήματα",   
                                                                [όπως κι εγώ πρέπει να αναφέρει,
        κι ότι εγώ τηρώ τον λόγο του Θεού "εν πλήρει συνειδήσει"
                            Αμήν......    κι είθε ο Κύριος εμένα να βοηθήσει..."


Στη δίκη αυτή, η Δίαιτα της Βορμς (Βουλή αρχόντων)*                      *Dieta Imperii
          [της Αγίας Ρωμαϊκής  Αυτοκρατορίας ένα απομεινάρι,
(στην πραγματικότητα ο Γερμανός αυτοκράτορας),
                                                                       [απόφαση θα πάρει
"πακέτο" στη Ρώμη φρουρούμενος να σταλεί,
                                                                           [για να ανακριθεί,
και για μια σπέσιαλ "βασανιστηριο-περιποίηση",
                                                                  [από τον ιεροεξεταστή....

Στο δρόμο προς τη Ρώμη, ο πρίγκηπας
              [Φρειδερίκος ο σοφός* κανόνισε να την "κοπανήσει",
ο κυνηγημένος επαναστάτης...
                     [και στο κάστρο Βάρτμπουργκ αυτόν να κρύψει.

Στα δικαστήρια κατάλαβε πως ναι μεν,
                                        [οι κρατούντες  μάταια προσπαθούν
στη τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία του να αντιταχθούν,
καθότι τις αλήθειες που τους ενοχλούν,
                                                [τις αντλεί απ' την Αγία Γραφή...
        "... Όμως, "ετούτο", κανένας Γερμανός,
                                           [δεν έχει τη δυνατότητα να το δει,
         έτσι που είναι γραμμένη σ' αυτή την "άγνωστη γλώσσα",
                    [τη γλώσσα των αρχαίων σοφών, την "Ελληνική" (!)
         και σκέφτηκε "να δούμε όμως τι μούτρα θα κάνουν,
         όταν μεταφράσω τον λόγο Του,  απ' τα Ελληνικά σε απλά Γερμανικά ?"

Μ' επιμονή και πάθος ξεκινάει στην απίστευτα δύσκολη,
                                                                                  [για Γερμανό τέτοια δουλειά,
με  κύριο στόχο την προβολή της Αλήθειας,
                                          [κι επακόλουθο μία Ευρωπαϊκή Ανάσταση,
που  θα προκύψει και μόνο,
                                          [από αυτή του Ευαγγελίου την μετάφραση...
 
"Να κατανοήσουν οι άνθρωποι πως της Θείας Χάρης,
                                                                   [και Πίστης είναι αποτέλεσμα
η σωτηρία της ψυχής του ανθρώπου και όχι έργων αγαθών ή μη..."
                                                                   [αυτό να είναι το συμπέρασμα.

Όταν αυτή η αλήθεια των γραπτών,
                                              [θα γίνει κτήμα όλων των Γερμανών,
θα κλείσει τα στόματα όποιων διεφθαρμένων,
                                                                               [κι άλλων πολλών...

       Η μετάφραση τελείωσε ....
                                             [όλα εβγήκανε στη φόρα,
         και πώς τη γενική λαϊκή οργή ν' αναχαιτίσουν τώρα ?
                                     
         Μαλλιά κουβάρια οι φεουδάρχες κι οι βασιλιάδες,
         παίρνουν τα όπλα, τα σπαθιά....
                                                 [μοιράζονται σε δυό ομάδες,
         κι αλληλοσφάζονται με πάθος, ασταμάτητα για έναν αιώνα,
         μ' αποκορύφωμα τον τριακονταετή πόλεμο...
                                             [σε μέχρις εσχάτων θρησκευτικό αγώνα...

         Η Ευρώπη πνίγεται στι αίμα,
                [από Δανία και Γαλλία, μέχρι Αγγλία και Σουηδία,
         και φυσικά μέχρι την Γερμανία (κυρίως στη Σαξονία).

         Τα θύματα του Τριακονταετούς Πολέμου                                           *1618-1646
                                                          [υπολογίζονται, παρακαλώ,
         σε οκτώ εκατομμύρια ψυχές... στ' όνομα της αγάπης.
                                                                     [Τι κρίμα... τι φοβερό !!

         Ο Λούθηρος πέθανε και δεν πρόλαβε να δει,
                                             [τον αγώνα του νάχει στο τέλος δικαιωθεί...

         Στη συνθήκη της Αυγούστας* διαμαρτυρόμενοι και καθολικοί,       *1555
                                                            [υπέγραψαν ότι ισότιμοι θα ζουν μαζί,
         κάπως αργά, γιατί η μισή σχεδόν Ευρώπη απ' τους πολέμους,
                                                                                      [είχε βεβαίως σκοτωθεί.....

Αλλοίμονο...... μεταξύ πιστών
                               [ήταν οι πόλεμοι οι "Θρησκευτικοί",
λες κι αμνησία γενική να πάθανε όλοι οι Χριστιανοί.

Πλούσιοι, φτωχοί, ιερωμένοι, βασιλιάδες, κι ο λαός,
σε αφασία..... σε φλοιϊκή δυσλειτουργία* ομαδικώς,                *ιατρικός όρος
με μανία.... να εξολοθρεύουνε αδελφούς και φίλους,
ξεχνώντας την "Εντολή Του",  το αγαπάτε αλλήλους...
          "Να αγαπάτε ο ένας τον άλλον,
                                          [μη βλάπτεστε μεταξύ σας,
          τον λόγο Μου τηρείστε, κι όπως ο Πέτρος,
                                    [βάλτε στη θήκη το σπαθί σας...."

Σήμερα, είναι 800 εκατομμύρια οι προτεστάντες
                                               ["του Λούθηρου" οι πιστοί,
ενώ 250 εκ. είναι οι ορθόδοξοι..... και 1027 εκ. οι καθολικοί,
κάπου δυό δισεκατομμύρια και βάλε,
                         [όλοι οι "αμόνοιαστοι" της γης οι Χριστιανοί..

                         
                             ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Έγραψα ότι ήξερα και ότι διάβασα,
                             [για τον μοναχό Λούθηρο Μαρτίνο,
μα θέλω δεν θέλω "το αφήγημά" μου,
         [(όπως το λένε οι νεότεροι), πρέπει να επεκτείνω.

Μια και μιλάμε για βασανιστήρια, και σήμερα γίνονται,
           [και όχι μόνο αιχμαλώτων σε συρράξεις  πολεμικές,
βασανισμοί εγκεκριμένοι απ' άρχοντες σημερινούς,
                                                  [με τις δικές τους υπογραφές,      

όπως και τότε που κάναν το ίδιο.....οι με τα θεωρητικά
                         [και πρακτικά ιδεώδη βασανιστές του χθες.
Η "Ανάκριση" επί Ισαβέλλας της Καστίλης
      [και Φερδινάνδου της Αραγονίας στην Ισπανία συνεστήθη,
με την έγκριση του Πάπα Σίξτου Δ'....   διότι υπ' αυτού εκρίθη,
ότι ο κάθε αιρετικός πρέπει να "συνετιστεί",
                                       [και η κάθε αίρεση να "εξαφανιστεί"...


Αυτό που πάθαν δηλαδή οι "Βαλδένσιοι"*   κι οι "Καθαροί"*,
που κάποιες αμέτρητες χιλιάδες είχαν καεί και εκτελεστεί...

Οι ιστορικοί αναγνωρίζουν, εκτός της Ισπανικής
                           [και της πρώτης, της αρχικής, της μεσαιωνικής*                      *1184
άλλες δύο εκφάνσεις της Ιεράς Εξέτασης,
                                             [της πορτογαλικής και της ρωμαϊκής.


Επί αυτής της τελευταίας απολογήθηκε
                                                    [ο Γαλιλαίο Γαλιλέι ο "αναιδής",
που υποστήριζε και διαλαλούσε.... τη σφαιρικότητα της γης !

Βουλώνοντας όμως το στόμα....     του περίφημου Γαλιλέι,
έμμεσα, "απαγόρευαν την αρχαιοελληνική γνώση να ρέει"
προς τις επόμενες γενιές..... με το πιο βάναυσο τρόπο
                                                           [που γνώρισε ο πλανήτης...

Λέω ως τότε....  γιατί αργότερα
                                                   [ο βαρεμένος "φουρνοκτίστης",
ο παρανοϊκός εγκληματίας Χίτλερ,
                                                           [(το μικρό Αδόλφος),
δικαίως κέρδισε το τίτλο
           [του "απόλυτου του κακού".. μακράν ο Πρώτος !
_______________________________________


* Ο Μαρτίνος Λούθηρος,  Η διδασκαλία του και ειδικότερα η μετάφραση της Αγία Γραφής στη Γερμανική, τόνωσε το πατριωτικό αίσθημα των Γερμανών, που ήθελαν να κόψουν κάθε εξάρτηση με την Εκκλησία της Ρώμης και τους συχνούς φόρους της, και πιστεύεται ότι σ' αυτό οφείλεται, κατά ένα μέρος, η τεράστια ανάπτυξη της Λουθηρανικής Εκκλησίας στη Γερμανία. Η μετάφραση αυτή θεωρήθηκε κορυφαίο γεγονός συμβάλλοντας στην περαιτέρω ανάπτυξη της γερμανικής γλώσσας και της τέχνης της μετάφρασης.
ήταν Γερμανός μοναχός, ιερέας, καθηγητής, θεολόγος, ηγέτης της εκκλησιαστικής μεταρρύθμισης του 16ου αιώνα στη Γερμανία, και θεμελιωτής των χριστιανικών δογμάτων και πρακτικών του Προτεσταντισμού. 
Γεννήθηκε το Νοέμβριο του 1483 στο Αϊσλέμπεν της Σαξονίας από φτωχή οικογένεια. Μετά τη γέννηση του, οι γονείς του εγκαταστάθηκαν στην πόλη Μάνσφελντ, όπου ο πατέρας του εργαζόταν στα εκεί μεταλλεία. Το 1505 γίνεται μοναχός στο μοναστήρι των Αυγουστίνων ερημιτών, στην Έρφουρτ και αρχίζει να παρακολουθεί θεολογικά μαθήματα. Το 1507 χειροτονείται ιερέας και συνεχίζει τις θεολογικές σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Βιττεμβέργης. Το 1512, ονομάστηκε Διδάκτορας της φιλολογίας και ανέλαβε στο ίδιο πανεπιστήμιο την έδρα της Βιβλικής φιλολογίας.

Η επίσκεψή του στη Ρώμη τον ανάγκασε να αναθεωρήσει τις απόψεις του σχετικά με την Παπική εκκλησία, βλέποντας τη διαφθορά που επικρατούσε εκεί σχετικά με τα συγχωροχάρτια και την «ειδική» για ιερωμένους πορνεία.
Ύστερα από μελέτη της "Προς Ρωμαίους Επιστολής", πείστηκε πως η σωτηρία της ψυχής του ανθρώπου ήταν αποτέλεσμα μόνο της Θείας Χάρης και της πίστης, κι όχι των αγαθών ή μη έργων. 

Για το λόγο αυτό έρχεται σε σύγκρουση με το θεσμό του συγχωροχαρτιού, που έδινε τότε η Καθολική Εκκλησία και με τον τρόπο αυτό δινόταν άφεση των αμαρτιών.
Στις 31 Οκτωβρίου 1517, και ενώ είχε ήδη εκφράσει την αντίθεσή του σε κάθε σχέση με τις πρακτικές της Καθολικής Εκκλησίας στους φοιτητές του, ο Λούθηρος κλήθηκε σε απολογία στην Αυγούστα
ενώπιον του επιτετραμμένου του Πάπα στη Γερμανία, μετά τη θυροκόλληση στην εξώπορτα του Μητροπολιτικού Ναού της Βιτεμβέργης τις 95 Θέσεις του, που αποτέλεσαν μια ανοιχτή πλέον επίθεση εναντίον του Παπισμού. Οι 95 Θέσεις, μεταφράστηκαν στα γερμανικά και διαδόθηκαν από τους φίλους του.  Εκεί αρνήθηκε να ανακαλέσει και φυγαδεύτηκε νύχτα από φίλους του.

Το 1520, ο πάπας Λέων Ι΄ εξέδωσε τη βούλα Exsurge Domine, καταδικάζοντας ως αιρετικές 41 από τις 95 Θέσεις του Λούθηρου, τον οποίο κάλεσε να αποκηρύξει δημόσια τις Θέσεις του μέσα σε 60 μέρες, ενώ οι απανταχού πιστοί διατάχθηκαν να κάψουν όλα τα βιβλία του, ώστε να μην αφοριστούν, συλληφθούν, και τιμωρηθούν ως αμετανόητοι αιρετικοί. Αντιδρώντας στην είδηση, πως στα πανεπιστήμια του Παρισίου και της Κολωνίας κάηκαν τα βιβλία του, στις 10 Δεκεμβρίου ο Λούθηρος έκαψε δημόσια την παπική βούλα και απάντησε γράφοντας το βιβλίο Ενάντια στη Βλάσφημη Βούλα του Αντίχριστου.  

Στις 3 Ιανουαρίου 1521, ο Λέων Ι' εκδίδει δεύτερη Βούλα, με την οποία ο Λούθηρος αφορίζεται.Τον Απρίλιο του ιδίου έτους ο Λούθηρος καλείται σε απολογία ενώπιον της Δίαιτας της Βορμς
Εκεί, αρνήθηκε να ανακαλέσει τις θέσεις του. Η απολογία του τελείωσε με τα εξής λόγια:
Εάν δε με πείσουν, με επιχειρήματα από την Αγία Γραφή ή με αδιάσειστη λογική, δεν μπορώ να αναιρέσω τις θέσεις μου, γιατί δεν πιστεύω στο αλάθητο του πάπα, ούτε στο αλάθητο των συνόδων, γιατί όλοι γνωρίζουν ότι πολλές φορές και οι πάπες και οι σύνοδοι έχουν σφάλει και έχουν πέσει σε αντιφάσεις. Εγώ έχω πειστεί από τα βιβλικά επιχειρήματα που έχω ήδη αναφέρει, και είμαι απόλυτα ενωμένος με το λόγο του Θεού. Δεν μπορώ και δε θέλω να ανακαλέσω τίποτα, γιατί δεν είναι ορθό, και αντίθετα είναι επικίνδυνο να πράττει κανείς αντίθετα με τη φωνή της συνείδησής του. Ο Θεός ας με βοηθήσει. Αμήν
Ο Λούθηρος πέθανε στις 17 Φεβρουαρίου του 1546 στην πατρίδα του, το Άισλεμπεν. Εννιά χρόνια αργότερα δόθηκε σχετική ελευθερία για την άσκηση της Αναμορφωμένης πίστης.


 Έργα του Μαρτίνου Λούθηρου στα Ελληνικά Μαρτίνος Λούθηρος, Για την εγκόσμια εξουσία και μέχρι που εκτείνεται η υπακοή μας σ' αυτήν, μτφρ.Γιώργος Γρηγορίου, εκδ.Πόλις, Αθήνα, 2004


* Η Συνθήκη της Αυγούστας, Όταν το 1529 η Δίαιτα αποκήρυξε το Λουθηρανισμό, οι γερμανοί ηγεμόνες που ήταν οπαδοί του Λουθήρου αντιτάχθηκαν και διαμαρτυρήθηκαν για τη δίωξη των θρησκευτικών τους πεποιθήσεων. Η διαμαρτυρία αυτή, από την οποία ονομάστηκαν και προτεστάντες ή διαμαρτυρόμενοι (από το λατινικό ρήμα protestor: διαμαρτύρομαι), δεν είχε κανένα αποτέλεσμα. Τον επόμενο χρόνο υπέβαλαν στη Δίαιτα που συγκλήθηκε στην γερμανική πόλη Αυγούστα υπόμνημα με τις βασικές αρχές του λουθηρανισμού, γνωστό ως Ομολογία της Αυγούστας (1530).

Η αναμενόμενη σύγκρουση των μεταρρυθμιστών με τις αυτοκρατορικές δυνάμεις εκδηλώθηκε τελικά και έλαβε τη μορφή γενικευμένου εμφυλίου πολέμου. Στο τέλος ο αυτοκράτορας αναγκάστηκε να συμβιβαστεί με την Ειρήνη της Αυγούστας (1555), η οποία αναγνώριζε τη νομιμότητα του Λουθηρανισμού και το δικαίωμα κάθε ηγεμόνα να επιβάλλει στην περιοχή της δικαιοδοσίας του το δόγμα που επιθυμούσε. Με τη συνθήκη αυτή η Γερμανία διαιρέθηκε σε κράτη καθολικά και διαμαρτυρόμενα.
Το κήρυγμα του Λουθήρου, ως τοπικό θρησκευτικό κίνημα, αλλά και ως πυρήνας μιας ευρύτερης μεταρρυθμιστικής έκρηξης, είχε αποφασιστική επίδραση στην κοινωνική, πολιτική και οικονομική πραγματικότητα, όχι μόνον της Γερμανίας αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης.

* Η ελληνική Καινή Διαθήκη,  Στα ελληνικά γράφτηκε απ’ ευθείας η Καινή Διαθήκη η οποία θεωρείται το περισσότερο θεόπνευστο βιβλίο. Η Παλαιά Διαθήκη που θεωρείται περισσότερο ιστορικό βιβλίο μεταφράστηκε και αυτό στην ελληνική από τους 72 λόγιους Εβραίους επί Πτολεμαίου του Β΄ του Φιλάδελφου. 
Η διάδοση των ηθικών αξιών στη συνέχεια έγινε από τον απόστολο των εθνών Παύλο ο οποίος κήρυξε αλλά και έγραψε τις επιστολές του στην ελληνική γλώσσα. Για την ομορφιά που έδωσε η ελληνική γλώσσα σε μια θρησκεία αγάπης όπως αυτή του Χριστιανισμού μας μιλάει ο γερμανός ποιητής Johann Wolfgang von Goethe (1749 – 1832):  
             «Άκουσα το Ευαγγέλιο στον Άγιο Πέτρο της Ρώμης σε όλες τις γλώσσες. 
                       Η ελληνική αντήχησε σαν άστρο που εμφανίζεται τη νύχτα».


* Γκαρούτσα, η τόκα,  Χρησιμοποιούνταν από τα πιο σκληρά και τρομακτικά δικαστήρια της ιστορίας: Της Ιεράς Εξέτασης, ενός κυρίαρχου εκκλησιαστικού θεσμού στην θρησκευτική και πολιτική οργάνωση της Μεσαιωνικής κοινωνίας. 
 Αξίζει να σημειωθεί ότι για να οδηγηθεί κάποιος σε ανάκριση και στη συνέχεια να υποβληθεί σε βασανιστήρια από τους Ιεροεξεταστές αρκούσε η ανώνυμη καταγγελία κάποιου.
Πολλά τα μηχανήματα που είχαν στο οπλοστάσιο τους οι ιεροεξεταστές, τόσο στην Ισπανία, όσο και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Ανάμεσα σε αυτά η “γκαρούτσα”, η “τόκα”, το “πότρο”, μαζί με ορισμένα ακόμη στα οποία γινόταν χρήση και της φωτιάς. Επιπροσθέτως η… γνωστή γκιλοτίνα, το “πόστε”, το “aplastacabezas» (μηχάνημα που συνθλίβει το κεφάλι), η «ρόδα» και τα «σαμπενίτος». 

* Ιερά Εξέταση, είναι γενικός όρος που αναφέρεται στην εκδίκαση από την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία υποθέσεων που αφορούσαν από ανώτερους εκκλησιαστικούς αξιωματούχους μέχρι και ομάδες ή μεμονωμένα άτομα τα οποία βαρύνονταν με την κατηγορία της αίρεσης. Ο όρος μπορεί να αναφέρεται σε Ρωμαιοκαθολικό εκκλησιαστικό δικαστήριο ή άλλο θεσμό με σκοπό την καταπολέμηση και καταστολή των αιρέσεων, σε έναν αριθμό ιστορικών κινημάτων κάθαρσης κατά των αιρέσεων ή στη δίκη συγκεκριμένων ατόμων με την κατηγορία της αίρεσης. Ο θεσμός αυτός είναι πολύ γνωστός λόγω του τρόπου διενέργειας των ανακρίσεων βάσει των οποίων συγκεντρώνονταν στοιχεία για τις δίκες ή ομολογίες, με απάνθρωπα βασανιστήρια.
Οι ιστορικοί αναγνωρίζουν τέσσερις διαφορετικές εκφάνσεις της Ιεράς Εξέτασης: τη μεσαιωνική, την ισπανική, την πορτογαλική και τη ρωμαϊκή. Λόγω του αντικειμενικού της στόχου, που ήταν η καταπολέμηση των αιρέσεων, η Ιερά Εξέταση είχε δικαιοδοσία τυπικά μόνο επί των βαπτισμένων μελών της Εκκλησίας (τα οποία συνήθως αποτελούσαν την συντριπτική πλειοψηφία του πληθυσμού). Οι μη χριστιανοί κατηγορούμενοι μπορούσαν εντούτοις να περάσουν από δίκη για βλασφημία σε λαϊκά δικαστήρια. Επίσης οι περισσότερες δίκες μαγισσών γίνονταν από λαϊκά δικαστήρια.
Μεσαιωνική Ιερά Εξέταση είναι όρος που χρησιμοποιείται από τους ιστορικούς για να περιγράψει διάφορες δικαστικές «Εξετάσεις» ή ανακρίσεις που ξεκίνησαν γύρω στο 1184, περιλαμβανομένης της Επισκοπικής Εξέτασης (1184-1230) και αργότερα της Παπικής Εξέτασης (1230). Ήταν η απάντηση της Εκκλησίας σε διάφορα σημαντικά λαϊκά κινήματα στην Ευρώπη, τα οποία θεωρήθηκαν αποστατικά ή αιρετικά για την Χριστιανοσύνη. 
Η Ισπανική Ιερά Εξέταση συγκροτήθηκε από τον Βασιλιά Φερδινάνδο Β' της Αραγωνίας και τη Βασίλισσα Ισαβέλλα της Καστίλης το 1478, με την έγκριση του Πάπα Σίξτου του Τέταρτου. Στόχευε κυρίως τους εκχριστιανισμένους Εβραίους και Μουσουλμάνους και αργότερα τους Προτεστάντες. Μετά την εκτόνωση των θρησκευτικών διαμαχών κατά τον 17ο αιώνα, η Ισπανική Ιερά Εξέταση μετεξελίχθηκε σταδιακά σε μυστική αστυνομία ενάντια σε εσωτερικές απειλές κατά του κράτους.
Η Πορτογαλική Ιερά Εξέταση ιδρύθηκε στην Πορτογαλία το 1536 από τον Βασιλιά της Πορτογαλίας, Ιωάννη τον Γ΄, ως πορτογαλικό ανάλογο της πιο γνωστής Ισπανικής
Το 1542 ο Πάπας Παύλος Γ' ίδρυσε μια μόνιμη σύνοδο, στελεχωμένη με καρδιναλίους και άλλους αξιωματούχους, καθήκον της οποίας ήταν η διατήρηση και υποστήριξη της ακεραιότητας της πίστης, αλλά και η εξέταση ψευδών δογμάτων. Αυτό το σώμα, η Σύνοδος της Ιερής Έδρας ή Σύνοδος για το Δόγμα της Πίστης, μέρος της Ρωμαϊκής Κούριας, έγινε το επιβλέπον σώμα για τις τοπικές Εξετάσεις. Πιθανότατα η πιο διάσημη υπόθεση που δικάστηκε από τη Ρωμαϊκή Ιερά Εξέταση ήταν αυτή του Γαλιλαίου Γαλιλέι, το 1633.

* Τριακονταετής Πόλεμος, Η βασική αιτία του Τριακονταετούς Πολέμου ανάγεται στις θρησκευτικές έριδες ανάμεσα στα καθολικά και προτεσταντικά κρατίδια της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας του Γερμανικού Έθνους, ενός πολυεθνικού μορφώματος με έδρα τη Βιέννη, που είχε τη στήριξη του Πάπα, υπήρξε η προσπάθεια βίαιης επιβολής του καθολικισμού στη Βοημία (σημερινή Τσεχία) από τον αυτοκράτορα Ματθία του οίκου των Αψβούργων.
Οι θρησκευτικοί διωγμοί αφύπνισαν το εθνικό συναίσθημα των διαφόρων λαών της Αυτοκρατορίας και στις 23 Μαΐου 1618 οι προτεστάντες (διαμαρτυρόμενοι) της Πράγας πέταξαν από το παράθυρο τρεις καθολικούς απεσταλμένους. Είναι η περίφημη «Εκπαραθύρωση της Πράγας», που σηματοδότησε την έναρξη του Τριακονταετούς Πολέμου. 

Μετά τριάντα χρόνια και εν μέσω γενικής εξάντλησης, αρχίζουν διαπραγματεύσεις για τη σύναψη ειρήνης το 1644, που καταλήγουν στις συνθήκες της Βεστφαλίας, η υπογραφή των οποίων ολοκληρώθηκε στις 24 Οκτωβρίου 1648 και άλλαξε δραστικά τον χάρτη της Ευρώπης. Τα θύματα του Τριακονταετούς Πολέμου από διάφορες αιτίες υπολογίζονται σε 8 εκατομμύρια ψυχές.
 Απόσπασμα από το έμμετρο έργο  
"ΙΣΤΟΡΙΕΣ και ΥΣΤΕΡΙΕΣ της ΙΣΤΟΡΙΑΣ  
Στίχοι - Κείμενα: Παναγιώτης Β. Ματαράγκας 
Επιμέλεια - Αποτύπωση: Κ. Γ. Ραπακούλια 

   Ιστορίες και Υστερίες της Ιστορίας   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.