1474, Πέρα απ' το σταθμό του Σκαγεράκη


Πέρα απ' τον πορθμό του Σκαγεράκη
και εν συνεχεία του Κατεγάτη...
                    [οι ενενήντα πόλεις κράτη,
κάναν την Ένωση την Χανσεατική*,
κι έτσι ελέγχουνε το εμπόριο,
         [ακόμη και πέρα από τη Βαλτική..

Χανσεατική Ένωση
Επόμενο ήταν η Ένωση αυτή,
           [με την Αγγλία να συγκρουστεί,
αφού είχε από τη Χάνσα,
                            [τελείως παραμεριστεί...
από "μπίζνες" και από "αγορές",
           [εξ αιτίας αυτού του μονοπωλιακού
Χανσεατικού εμπορικού συνασπισμού.

Για τέσσερα χρόνια "πλακώνονται"
                                       [σαν τα σκυλιά,
 σε αυτήν τη παγωμένη,
                              [της Θούλης γειτονιά,
και φέτος εξουθενωμένοι πια,
       [της Ουτρέχτης υπογράφουν την συνθήκη,
που όμως... αναμενόταν απ' όλους,
                                                    [να αποτύχει...

Έτσι και έγινε λοιπόν,
                         [πολλάκις θα "ξαναπλακωθούν",
ενεργώντας αμφότεροι βίαια...
                   [και ανυποχώρητα κατά το δοκούν.
________________________________

   
1474 Γουαδελούπη





Φέτος κοιμήθηκε,
                 [ο Άγιος της Γουαδελούπης
ο Χουάν Ντιέγκο, ο οποίος εν τούτοις,
έμεινε αθάνατος,
                      [εντός πλείστων ψυχών
Ισπανοφώνων, και όχι μόνο,
               [αλλά και Νοτιοαμερικανών...

Σ' αυτόν τον Άγιο, λέει ο θρύλος
                                               [η "Βίρχεν Μορένα"*                          *Virgen Morena”
της "Τεπεγιάκ"*, σαν να λέμε, η Μαρία παρθένα                                    *Tepeyac
μίλησε τουλάχιστον τέσσερις φορές,
και μαρτυρίες ιθαγενών...
               [λεν' πως υπάρχουνε πολλές..

Στην "Τεπεγιάκ, "προσκυνητές
                            [για να προσευχηθούν μόνο,
 είκοσι δύο εκατομύρια
                                        [πηγαίνουνε το χρόνο,
από ολόκληρη τη κεντρική και νότια,
                                                   [Λατινική Αμερική,
και ψιθυριστά, στην Βίργκεν Μορένα,                                             *Μελαχρινή Παρθένα
                                      [προσεύχονται γονατιστοί.

Τα λόγια της Παναγίας,
                      [προς τον Χουάν είν' τυπωμένα,
με γράμματα χρυσά στην πρόσοψη γραμμένα :

"Νο εστόι γιό άκι και σόι ντού Μάδρε"*                 *"No estoy yo aqui que soy tu Madre"
δηλαδή....
         "Δεν είμαι εδώ...είμαι η μητέρα σου".

Οι προσευχές της νύχτας και της μέρας σου,
                                               [ίσως νάναι ένα "κλειδί",
ή κάποιος κώδικας, για νάρθεις σε επαφή,
                                             [μ' ότι υποννοεί η επιγραφή.

Ο Χουάν Ντιέγκο είναι ο πρώτος,
             [εκ των Αμερικανών ιθαγενών,
ο οποίος, από την εκκλησία
                        [των Ρωμαιοκαθολικών,
όσιος θ' ανακηρυχθεί το έτος
                                     [δύο χιλιάδες δύο,                          *2002
από τον Πάπα Ιωάννη Παύλο Β',
                     [αυτόν τον Πάπα τον οποίο
η εκκλησία,
                         [επίσης Άγιο θα ανακηρύξει,
ώστε ζωντανό σαν τον Ντιέγκο,
         [στις μνήμες των καθολικών να κρατήσει...
_________________________________


Σκαγεράκης, (Skagermk). Ευρύς πορθμός μεταξύ Δανίας και Νορβηγίας. 
Εκτείνεται από τη Βόρεια θάλασσα στα ΒΑ και συνδέεται με τον πορθμό Κατεγάτη. Το μήκος του φτάνει τα 250 χλμ. και το πλάτος του κυμαίνεται από 110 έως 140 χλμ. 
Κατά μήκος των δανικών ακτών είναι αβαθής, ενώ κατά μήκος των νορβηγικών ακτών το βάθος του φτάνει τα 600 μ. 
Ο πορθμός του Σ. πλήττεται συχνά από μεγάλες τρικυμίες, που είναι επικίνδυνες για τη ναυσιπλοΐα. Σ. ναυμαχία του. 
Η μεγαλύτερη ναυμαχία που έγινε στη διάρκεια του A’ Παγκόσμιου Πόλεμου, ανάμεσα στον αγγλικό και γερμανικό στόλο κοντά στην είσοδο του πορθμού Σ., Β.Δ. της χερσονήσου Γιουτλάνδης. Λέγεται και ναυμαχία της Γιουτλάνδης.

* Κατεγάτης, (Kattegat). Πορθμός της Βόρειας θάλασσας, ανάμεσα στη νοτιοδυτική ακτή της Σουηδίας και στη Γιουτλάνδη της Δανίας. Πρόκειται για ένα στενό θαλάσσιο τμήμα, με πλάτος που κυμαίνεται μεταξύ 50 και 150 χλμ., που επικοινωνεί στα Β με τη Βόρεια θάλασσα, μέσω του στενού του Σκαγεράκη, και στα Ν με τη Βαλτική θάλασσα. 

* Ο τετραετής Αγγλο-χανσεατικός Πόλεμος, λήγει με την υπογραφή της Συνθήκης της Ουτρέχτης..... Treaty of Utrecht (1474)
Στα Παλαιά Γερμανικά της Άνω Γερμανίας ο όρος Χάνσα (Hansa) σημαίνει ένωση, όμιλος. 


Με αυτό το όνομα εμφανίστηκαν διάφοροι συνασπισμοί πόλεων με κύριο σκοπό τη διασφάλιση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας και του εμπορίου στο χώρο της Βόρειας Θάλασσας. Κυρίως όμως ο όρος αυτός αναφέρεται στην Χανσεατική Ένωση, δηλαδή την ένωση των γερμανικών κατά βάσιν πόλεων της Βαλτικής και της Βόρειας Θάλασσας (Γερμανική Χάνσα), που ήταν η μεγαλύτερη από αυτές τις ενώσεις.
Η πρώτη σαφής αναφορά στην Χανσεατική Ένωση γίνεται το 1358, όμως είναι σαφές πως η ένωση υφίσταται ήδη από τα μέσα του 12ου αιώνα. Καθ’ όλη τη διάρκεια του 13ου αιώνα αναπτύσσεται ταχύτατα προωθώντας την ίδρυση πόλεων στα εδάφη ανατολικά του Έλβα. 


Αυτή η προώθηση των Γερμανών ανατολικά του Έλβα άνοιξε για τους εμπόρους νέες αγορές και η ανάγκη να διασφαλίσουν τα κέρδη τους, τους ώθησε να οργανωθούν σε εμπορικές ενώσεις. Την πολιτική αυτή ακολούθησαν γρήγορα και οι κυριότερες εμπορικές πόλεις, προκειμένου να εξασφαλίσουν για τους υπηκόους τους ασφάλεια και πλούτο. 
Το 1160 μια ομάδα μεγαλεμπόρων ίδρυσε έναν διαμετακομιστικό σταθμό στο Βίσμπυ της Γκοτλάνδης. Το 1241 συνήφθη η πρώτη συμφωνία μεταξύ Λίμπεκ και Αμβούργου για τη διευκόλυνση του εμπορίου. Μέχρι τα τέλη του 13ου αιώνα τέτοιου είδους σύμφωνα είχε συνάψει μεγάλος αριθμός γερμανικών πόλεων. Σταδιακά αυτές οι πόλεις συνασπίστηκαν με σκοπό τον έλεγχο του εμπορίου της Βαλτικής. 
Το 1275 μάλιστα απαγόρευσαν στα πλοία των Φλαμανδικών πόλεων να εισέρχονται σ’ αυτήν τη θάλασσα.  
Το 1370 η Χάνσα αριθμούσε 77 πόλεις, οι οποίες επέβαλαν στον τότε βασιλιά της Δανίας Βάλντεμαρ Δ' να αναγνωρίσει τη Χάνσα, να της εγγυηθεί ελεύθερη ναυσιπλοΐα και απαλλαγή από τελωνειακούς δασμούς. Η κινητοποίηση αυτή οδήγησε στον οριστικό σχηματισμό της.
Ο 15ος αιώνας ήταν η χρυσή εποχή της Χάνσα. Είχε καταφέρει να ιδρύσει παροικίες εμπόρων σε όλες τις πολιτείες της Βόρειας θάλασσας και της Βαλτικής. Αυτές οι παροικίες ζούσαν αυτόνομα, συμμετείχαν όμως στη διοίκηση των πόλεων που έδρευαν. 

Διέθετε 3 μόνιμους εμπορικούς σταθμούς στο Λονδίνο και την Μπρυζ για τον έλεγχο του εμπορίου μαλλιού και υφασμάτων και στο Μπέργκεν για τον έλεγχο της διακίνησης ξυλείας, μεταλλευμάτων και ψαριών.  
Η Ένωση είχε καταφέρει να επιβάλλει μονοπώλιο στο εμπόριο της Βαλτικής, υποχρεώνοντας τους τοπικούς εμπόρους να συναλλάσσονται μόνο μαζί της. Μάλιστα ελέγχοντας το εμπόριο του Νόβγκοροντ μετέφερε τα ρωσικά προϊόντα στη Δύση. Συνολικά αποτελείτο από 90 πόλεις. Κέντρο της ήταν το Λύμπεκ, όπου συνέρχονταν οι συνελεύσεις της Χάνσα. Όμως δεν υπήρχε κάποια συγκροτημένη ομοσπονδιακή αρχή, δεν επιβάλλονταν φόροι και δεν επιδίωξε ποτέ να ελέγξει στρατιωτικά κάποια περιοχή.
Με τη σταδιακή επέκταση της Δανίας προς το Σλέσβιχ και το Χόλσταϊν άρχισαν να απειλούνται τα μεγάλα κέντρα της Χάνσα (κυρίως το Αμβούργο και το Λύμπεκ), η οποία δεν μπορούσε πλέον τόσο εύκολα να επιβάλλει τη θέλησή της στα σκανδιναβικά βασίλεια που ήταν ενωμένα με τη συνθήκη του Κάλμαρ. Παράλληλα τα κράτη της Βαλτικής (Πολωνία-Τευτονικό τάγμα) άρχισαν να χειραφετούνται από τη Χάνσα και να επιδιώκουν την εμπορική τους ανάπτυξη σε βάρος της.  

Το 1478 ο τσάρος Ιβάν Γ΄ κατέλαβε το Νόβγκοροντ και μέχρι το 1494 κατάργησε τα προνόμια της Χάνσα, στερώντας της μια από της κυριότερες αγορές της. Σταδιακά δε τα εθνικά κράτη της δυτικής Ευρώπης θα αρχίσουν να καταργούν τα προνόμιά της προκειμένου να ενισχύσουν την εθνική τους οικονομία. Παραλλήλως θα αρχίσουν να αναπτύσσονται νέες εμπορικοί οδοί οι οποίες θα μειώσουν την οικονομική σημασία της Βόρειας θάλασσας.  
Ο Τριακονταετής Πόλεμος και οι καταστροφές που προκάλεσε στις γερμανικές χώρες θα είναι το τελειωτικό κτύπημα για την παρακμασμένη Χάνσα, η οποία το 1669 θα αριθμεί μόνο τρεις πόλεις (Λύμπεκ, Βρέμη, Αμβούργο). Κυριότερη όμως αιτία παρακμής είναι έλλειψη ισχυρής κρατικής δομής και στρατιωτικής υποστήριξης, με αποτέλεσμα να εκτοπιστεί σταδιακά από τα ισχυρότερα συγκεντρωτικά κράτη, όταν πλέον αυτά θέλησαν να γίνουν οικονομικά ανεξάρτητα.

Σήμερα προς τιμή της ο γερμανικός εθνικός αερομεταφορέας ονομάζεται Λούφτχανσα. Επίσης, ο αστεροειδής 480 Χάνσα (480 Hansa), που ανακαλύφθηκε το 1901, πήρε το όνομά του από τη Χανσεατική Ένωση.

* Παναγία της Γουαδελούπης, (Μπίρχεν Μορένα) Κυρίως λατρευόταν στο Προσκύνημα αφιερωμένο σε αυτήν στο Tepeyac, του Μεξικού.  
Η Παναγία του ”tilma” έχει ένα ευγενικό πρόσωπο, καφέ χρώματος, τα χέρια ενωμένα, ροζ φόρεμα στολισμένα με λουλούδια. Ένα μανδύα θαλασσί, καπιτονέ με χρυσά αστέρια, που καλύπτει από το κεφάλι μέχρι κάτω τα πόδια της, και στηρίζεται πάνω στο φεγγάρι. Πίσω της, ο ήλιος λάμπει στο κάτω μέρος με τις εκατό ακτίνες του. Η προσοχή εστιάζεται ολοκληρωτικά στην εξαιρετικά όμορφη εικόνα από την Γουαδελούπη. Είναι ανεξήγητο το πως παρέμεινε άθικτη, παρά το πέρασμα του χρόνου. Αυτή δεν είναι μια ζωγραφιά ή ένα σχέδιο, ή κάτι που γίνεται από ανθρώπινο χέρι, αυξάνει την ευλάβεια των πιστών σε όλα τα μέρη του κόσμου και θέτει πολλά ερωτήματα για την επιστήμη, κάτι που συμβαίνει εδώ και χρόνια με το μυστήριο της Ιεράς Σινδόνης.

Σε αυτό το ιερό κάθε χρόνο, εκατομμύρια προσκυνητές συρρέουν και είναι η πιο δημοφιλής και αγαπητή όχι μόνο από τους ανθρώπους του Μεξικού, αλλά και από όλους τους λαούς της Λατινικής Αμερικής. Αλλά τώρα δεν υπάρχει κανένα μέρος του χριστιανικού κόσμου που να μη γνωρίζει το περιστατικό που έδωσε την ώθηση για τον ευαγγελισμό της «Νέας Ηπείρου». Ιερά αφιερωμένα στην Παναγία της Γουαδελούπης βρίσκονται επίσης στην Ιταλία, καθώς και πολλά παρεκκλήσια σε χώρους λατρείας, όπου εορτάζεται όπως το Μαριανό Προσκύνημα του Loreto.
Οι τέσσερις εμφανίσεις της "Virgen Morena”(Μελαχρινή Παρθένα) στον ινδιάνο Χουάν Ντιέγκο, αποτελούν την αιτία της αφοσίωσης και την κατασκευή του εν λόγω Προσκυνήματος. Είναι επίσης ένα γεγονός που έχει αφήσει βαθύ σημάδι στη θρησκευτικότητα και την μεξικάνικη κουλτούρα. 


Η βασιλική, όπου φυλάσσεται σήμερα το "tilma" (μανδύας από ίνες ayate, ένα χοντρό ύφασμα κατασκευασμένο από φύλλα κάκτου) με τη θαυματουργή εικόνα, εγκαινιάστηκε στις 12 Οκτωβρίου του 1976. Τρία χρόνια αργότερα, την επισκέφτηκε ο Άγιος Ιωάννης Παύλος ο Β ', όπου από το μπαλκόνι της πρόσοψης στο οποίο είναι γραμμένα με χρυσά γράμματα τα λόγια της Παναγίας στον Juan Diego: 
" No estoy yo aqui que soy tu Madre" (" δεν είμαι εγώ εδώ, που είμαι η Μητέρα σου;”), χαιρέτησε τις πολλές χιλιάδες Μεξικανών που συνέρευσαν στο Tepeyac. 
Στον ίδιο χώρο στις 6 Μαΐου του 1990, αγιοποιήθηκε ο μάντης Χουάν Ντιέγκο, ο οποίος ανακηρύχθηκε άγιος τελικά στις 31 Ιουλίου του 2002.
Εδώ, στο Tepeyac, έλαβαν χώρα οι εμφανίσεις στον Χουάν Ντιέγκο το πρωί της 9ης Δεκεμβρίου 1531, που περνώντας από το λόφο του Tepeyac για να φτάσει στην πόλη, ο ινδιάνος προσελκύστηκε από ένα αρμονικό τραγούδι των πουλιών και το γλυκό όραμα μιας γυναίκας αποκαλώντας τον με το όνομά του και με τρυφερότητα. 

Η "κυρία" αυτή του λέει ότι είναι "η τέλεια πάντα Παρθένος Μαρία, η Μητέρα του αληθινού και μόνου Θεού” και τoυ ζητά να πάει στον επίσκοπο και να του πει ότι θέλει να ανεγείρει ένα ναό στους πρόποδες του λόφου. Ο Χουάν Ντιέγκο τρέχει γρήγορα στον επίσκοπο, αλλά δεν θα γίνει πιστευτός απ’ αυτόν. Επιστρέφοντας στο σπίτι το βράδυ, θα συναντηθεί ξανά στο Tepeyac με την Παναγία, στην οποία και αναφέρει την αποτυχία του και της ζητά να απαλλαγεί από την αποστολή που του έχει ανατεθεί, δηλώνοντας τον εαυτό του ανάξιο. Η Παναγία του ζητά να επιστρέψει την επόμενη μέρα στον επίσκοπο ο οποίος, αφού του έκανε πολλές ερωτήσεις σχετικά με τον τόπο και τις συνθήκες της εμφάνισης, του ζητάει ένα σημάδι. Η Παναγία υπόσχεται να του το δώσει την επόμενη μέρα.
Την επόμενη μέρα, όμως, ο Χουάν Ντιέγκο δεν μπορεί να επιστρέψει: Ο θείος του, ο Χουάν Μπερναρντίνο, είναι σοβαρά άρρωστος και αυτός θα πάει από νωρίς το πρωί στο Τλατελόλκο να ψάξει για έναν ιερέα να εξομολογήσει τον ετοιμοθάνατο. Βλέποντας το Tepeyac, ως εκ τούτου, αποφασίζει να αλλάξει πορεία για να αποφύγει μια συνάντηση με την «Κυρία». Αλλά η «Κυρία» είναι εκεί μπροστά του και του ζητά το λόγο γιατί μια τέτοια βιασύνη. Ο Χουάν Ντιέγκο γονατίζει στα πόδια της και της ζητά συγχώρεση γιατί δεν μπορεί να εκπληρώσει την αποστολή που του είχε ανατεθεί προς τον επίσκοπο, εξαιτίας της θανάσιμης αρρώστιας του θείου του. 

Η "Κυρία" τον καθησυχάζει, λέγοντας ότι ο θείος του είχε ήδη θεραπευθεί, και τον καλεί να αναρριχηθεί στην κορυφή του λόφου για να μαζέψει λουλούδια. Ο Χουάν Ντιέγκο ανέβηκε στην κορυφή του λόφου και με μεγάλο θαυμασμό βρήκε τα όμορφα “λουλούδια της Καστίλλης" είναι 12 Δεκεμβρίου. Αυτή την εποχή του χρόνου, το χειμερινό ηλιοστάσιο, σύμφωνα με το Ιουλιανό ημερολόγιο που ίσχυε τότε, ούτε η εποχή ούτε ο τόπος, έρημος και πετρώδης, είναι κατάλληλα για την ανάπτυξη λουλουδιών, όπως αυτά. Ο Χουάν Ντιέγκο μάζεψε ένα μάτσο που τα πηγαίνει στην Παναγία, η οποία, ωστόσο, του παραγγέλλει να τα παρουσιάσει στον επίσκοπο ως απόδειξη της αλήθειας των εμφανίσεων.
Ο Χουάν Ντιέγκο υπάκουσε και ήρθε μπροστά στον Επίσκοπο, άνοιξε το μανδύα του, και αμέσως στο "tilma" αποτυπώνεται και καθιστά πρόδηλη για όλους να δουν την εικόνα της Παναγίας.  

Αντιμέτωποι με ένα τέτοιο θαύμα, ο Επίσκοπος πέφτει στα γόνατά του, και μαζί του όλοι οι παρόντες. Το επόμενο πρωί ο Χουάν Ντιέγκο στο Tepeyac συνοδεύει τον ιεράρχη να του δείξει τον τόπο όπου η Μαντόνα ζήτησε να υψωθεί ένας ναός. Εν τω μεταξύ, η εικόνα, που τοποθετήθηκε στον καθεδρικό ναό, σύντομα έγινε αντικείμενο ενός δημοφιλούς προσκυνήματος που έχει διατηρηθεί αδιάκοπα μέχρι σήμερα.
Η πιο συγκλονιστική ανακάλυψη σχετικά με αυτήν, είναι αυτό που έγινε με τη βοήθεια εξελιγμένων ηλεκτρονικών συσκευών, από μία επιτροπή επιστημόνων που έδειξε την παρουσία μιας ομάδας 13 ανθρώπων που αντανακλώνται ως μαθητές της "Virgen Morena (Μελαχρινή Παρθένα)" που θα πρέπει να είναι ο ίδιος ο Χουάν Ντιέγκο με τον επίσκοπο και άλλα άγνωστα άτομα που παρουσιάστηκαν εκείνη την ημέρα στο θαυματουργικό γεγονός στην οικία του αρχιερέα. Ένας πραγματικός πονοκέφαλος για τους μελετητές: ένα επιστημονικά ανεξήγητο φαινόμενο που αποκαλύπτει την θαυματουργή προέλευση της εικόνας, και μεταφέρει σε ολόκληρο το κόσμο ένα μεγάλο μήνυμα ελπίδας.

* Ιωάννης Παύλος ο Β', (πολωνικά:Karol Józef Wojtyła, Κάρολος Ιωσήφ Βοϊτίλα, ( 18 Μαΐου 1920 - † 2 Απριλίου 2005 ) ήταν Πάπας, Επίσκοπος Ρώμης και επικεφαλής της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας. Ήταν επίσης ανώτατος άρχοντας του κράτους του Βατικανού. Αγιοποιήθηκε την Κυριακή 27 Απριλίου 2014 από τον Πάπα Φραγκίσκο.
"ΙΣΤΟΡΙΕΣ και ΥΣΤΕΡΙΕΣ της ΙΣΤΟΡΙΑΣ  
Στίχοι - Κείμενα: Παναγιώτης Β. Ματαράγκας 
Επιμέλεια - Αποτύπωση: Κ. Γ. Ραπακούλια 

   Ιστορίες και Υστερίες της Ιστορίας   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.