1799, Ο Ναπολέων και ως Πολιτικός Αναμορφωτής



1799

Αφού συνέτριψε στην Αίγυπτο τους Μαμελούκους ο Βοναπάρτης,
                       [τράβηξε κατά Συρία μεριά όπου και κατατροπώνει τον Οθωμανικό στρατό.

“Είναι αδύνατο ν’ αντιμετωπιστεί” λεν’ στο Σουλτάνο τους τον Σελίμ οι Τούρκοι…
                [προ αδιεξόδου εκείνος συμμαχεί με τη Ρωσία σχηματίζοντας έναν πολύ ισχυρό,
από την ένωση, στρατό και στόλο με τον οποίο για αντιπερισπασμό κτυπούν
                      [τα ελληνικά Επτάνησα, που είναι από διετίας υπό Ναπολεόντεια κυριαρχία.

Εκεί τα γαλλικά στρατεύματα με τον στρατηγό Ζεντιγί είχανε δώσει τέλος,
                                                     [στην από του 1386 κατοχή των Επτανήσων από τη Βενετία
και έκτοτε τα νησιά αυτά αποτελούσαν νομούς, κομμάτια της Γαλλίας δηλαδή,
                       [κάτι που ουδείς μπορούσε να χωνέψει, κυρίως η Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Με ναύαρχο τον Ρώσο Ουσακώφ ο μεικτός ρωσοτουρκικός εκείνος στόλος
                              [κυριεύει μέσα σε λίγες μέρες, πλην Κέρκυρας, τα υπόλοιπα Ιόνια νησιά,
αλλά μετά από την παρατεταμένη τρίμηνη πολιορκία κι εκείνη θα παραδοθεί...
                           [τώρα στα κάστρα των νησιών οι Γαλλικές σημαίες δεν θα κυματίζουν πια.

Σύντομα δημοσιεύεται κοινή διακήρυξη του Ρώσου ναύαρχου
                            [και του Τούρκου ομολόγου του Καδήρ μπέη, ότι μετά τη Γαλλική κατοχή,
με την υποστήριξή τους, από εκλεγμένη επτανησιωτών 14μελή Γερουσία,
                                    [ενιαίο ανεξάρτητο κράτος, με πρωτεύουσα την Κέρκυρα, θα ιδρυθεί.

Το νέο κράτος ονομάστηκε “Επτάνησος Πολιτεία” και ήτανε δηλαδή
                    [μία «Ελλάδα πριν την Ελλάδα», τριάντα χρόνια πριν η πατρίδα ελευθερωθεί,
ένα παιγνίδι της ιστορίας... η Τουρκία, που επί 4 αιώνες μάς είχε σκλάβους,
                                               [για τη δημιουργία ελεύθερου Ελληνικού κράτους είχε εγγυηθεί.

Και ναι μεν οι Γάλλοι χάνουν τα Επτάνησα, όμως σε Αίγυπτο και Συρία
                                      [κανείς και τίποτα στον Βοναπάρτη δεν θα καταφέρει να αντισταθεί,
ούτε καν η χολέρα, που μ’ ένα περίεργο “φάρμακο” την αντιμετωπίζει,
                 [ευθανασία με όπιο κάνει στους χολεριασμένους, απ’ αυτούς να μην καθυστερεί.

Έσπασε και το ρεκόρ που κατείχε από την εποχή των σταυροφοριών
                      [ο Ριχάρδος ο Λεοντόκαρδος, ο οποίος είχε δολοφονήσει 3.000 αιχμαλώτους,
τώρα με διαταγή του Ναπολέοντα εκτελούνται 4.500... δηλώνοντας
                          [μ’ αυτό το μακάβριο τρόπο ότι ήθελε να είναι σε όλα “από τους πρώτους” !

Κάποια στιγμή κι αφού η Μέση Ανατολή είχε γεμίσει από πτώματα Γάλλων,
                     [Μαμελούκων, Παλαιστίνιων και Οθωμανών, από Ιερουσαλήμ ως Αλεξάνδρεια,
ο Βοναπάρτης πληροφορήθηκε ότι στη Γαλλία υπήρχαν καινούργιες εξελίξεις,
                                 [μεγάλη εσωτερική αναρχία, και πλήρης του Διευθυντηρίου ανεπάρκεια,
η δε Αυστρία παρά τη συνθήκη είχε ξαναρχίσει εχθροπραξίες σε Ιταλία,
                               [έτσι αφήνοντας τη διοίκηση στο στρατηγό Κλεμπέρ φεύγει για τη Γαλλία,
και στις 10 Νοεμβρίου 1799 σε ηλικία τριάντα ετών ορίζεται από το διευθυντήριο
                      [πρώτος Ύπατος, δηλαδή αρχηγός του κράτους, δηλαδή πήρε όλη την εξουσία !

“Έτος του Βοναπάρτη” χαρακτηρίζουν οι ιστορικοί ετούτη τη χρονιά,
                                  [γιατί ο ιδιοφυής στρατάρχης θα αποδειχθεί και μέγας ηγέτης πολιτικός,
στα χρόνια που θ' ακολουθήσουν θα εφαρμόσει σειρά μεταρρυθμίσεων,
                  [θ’ αλλάξει εκ βάθρων διοίκηση, εκπαίδευση, οικονομία… μεθοδικός κι εργατικός,
οραματιστής και προοδευτικός, ήλενξε όσο κανείς την κρατική μηχανή
                        [για να την κάνει πιο αποτελεσματική, αμείλικτος των μακρυχέρηδων τιμωρός.

Η σπουδαιότερη της κοινωνικής πολιτικής του ήταν η θέσπιση νομικού κώδικα,
                            [του Ναπολεόντειου Κώδικα*, για προστασία απ’ την ασυδοσία των ισχυρών,
που παραμένει μέχρι σήμερα η βάση του νομικού συστήματος
                                                    [τόσο της Γαλλίας όσο και πολλών άλλων ευρωπαϊκών κρατών.

Ο ίδιος ο Βοναπάρτης είπε όταν ήταν εξόριστος πλέον, για τον Κώδικα:

«Η πραγματική μου δόξα δεν είναι ότι κέρδισα 40 μάχες. Το Βατερλό θα σβήσει την ανάμνηση τόσων πολλών νικών. Αυτό που τίποτα δεν μπορεί να καταστρέψει, αυτό που θα ζει για πάντα, είναι ο Κώδικας μου.»

                                                                                         ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ 

Ναπολεόντειος Κώδικας, Ο Ναπολέων επέβαλε μια σειρά νομοθετικών, διοικητικών και θεσμικών μέτρων που διαμόρφωσαν καθοριστικά το χαρακτήρα της Γαλλίας και γενικότερα της Ευρώπης.
Η Γαλλική Επανάσταση είχε αφήσει πληθώρα νόμων πολλοί από τους οποίους δεν εφαρμόστηκαν ποτέ, συμβάλλοντας περαιτέρω στη νομική σύγχυση που επικρατούσε στη χώρα. Ο Ναπολεόντειος Κώδικας απλοποίησε το νομικό πλαίσιο και επιπλέον, εφόσον ήταν γραμμένος σε απλή γλώσσα και απέφευγε την ειδική νομική ορολογία, μπορούσε να γίνει εύκολα κατανοητός από το μέσο Γάλλο.
Ο Ναπολεόντειος Κώδικας του 1807 ίσως είναι το σημαντικότερο έργο του Κορσικανού στρατηλάτη και αναμορφωτή. Μέχρι τότε το νομικό πλαίσιο στη Γαλλία ήταν χαώδες. Αφενός η χώρα ήταν διαιρεμένη μεταξύ Βορρά (όπου επικρατούσε το ρωμαϊκό δίκαιο) και Νότου (όπου επικρατούσε το εθιμοτυπικό δίκαιο).  

 Ναπολεόντειες φράσεις:

- Α, η πολιτική... Τι μικροπρέπειες! Τι ραδιουργίες! Ένα στρατόπεδο δεν είναι τόσο βρόμικο.
- Σας προκαλώ να μου δείξετε μια δημοκρατία, αρχαία ή σύγχρονη, όπου να μην υπάρχουν
  διακρίσεις.
- Τα κοινοβούλια απαρτίζονται πάντα από ιντριγκαδόρους και από ανθρώπους λίγο πολύ ικανούς
  ή φωτισμένους. Οι τελευταίοι αυτοί, αφελείς σχεδόν πάντα, καταντούν μονίμως εργαλεία και
  συνένοχοι των πρώτων.
- Αναμφίβολα η ανηθικότητα είναι η χειρότερη κλίση για ένα βασιλιά, γιατί την κάνει αυτομάτως
  της μόδας. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη συμφορά για ένα έθνος.
- Σ'αυτό τον κόσμο, υπάρχει μόνο μία εναλλαγή: να διατάζεις ή να υπακούς.
- Ηγείται κανείς ενός λαού μόνο αν του δείξει κάποιο μέλλον. Ο ηγέτης είναι ένας έμπορος
  ελπίδων.
- Τα ημίμετρα είναι πάντα επιζήμια και δεν επαναφέρουν ούτε έναν χαμένο οπαδό.
- Δεν φοβάμαι το συνωμότη που σηκώνεται στις 9 το πρωί και φοράει καθαρό πουκάμισο.
- Η βία! Τι αδεξιότητα! Η τέχνη είναι να διατηρείς τα προσχήματα της νομιμότητας.
- Δεν υπάρχουν παρά δύο δυνάμεις στον κόσμο, το σπαθί και το πνεύμα. Συν τω χρόνω,
  το σπαθί νικιέται πάντοτε απ' το πνεύμα.
- Η κοινή γνώμη είναι μια αόρατη, μυστηριώδης δύναμη, στην οποία τίποτα δεν μπορεί
  ν' αντισταθεί. Τίποτα δεν είναι πιο ευμετάβλητο, πιο συγκεχυμένο και πιο ισχυρό. Όσο ιδιότροπη
  όμως κι αν είναι, είναι παρά ταύτα αληθινή, συνετή, δίκαιη πιο συχνά απ' ό,τι νομίζουμε.
- Ο λαός ποδηγετείται με χάνδρες και καθρεφτάκια.
- Υπάρχουν χάνδρες και καθρεφτάκια για όλες τις ηλικίες.
- Η κοινή γνώμη δικαιώνει τον πιο δυνατό: ενστερνίζεται ό,τι υπερισχύει.
- Τι με νοιάζει η γνώμη των σαλονιών και των πολυλογάδων; Δεν μ' ενδιαφέρει να την ακούσω.
  Μόνο η γνώμη των χωρικών μετράει, τα υπόλοιπα είναι τίποτα.
- Η τέχνη της αστυνομίας είναι να μη βλέπει ό,τι δεν χρειάζεται να βλέπει.
- Οι επαναστατικές εποχές είναι εποχές των εγκληματιών και των ιδιοφυϊών. Και οι δύο βρίσκουν
  σ'αυτές έδαφος για να διακριθούν.
- Θέλω να υπάρχουν πλούσιοι, γιατί αποτελούν το μοναδικό μέσο που εξασφαλίζει την επιβίωση
  των φτωχών. Ωστόσο δεν θέλω να τους απονέμω τίτλους, γιατί ο πλούτος είναι σε πρώτη φάση
  προϊόν κλοπής και αρπαγής. Πως να δημιουργήσω μια τάξη ευγενών θεμελιωμένη στον άνομο
  πλούτο;
- Μόνο ένα μεγάλο ευρωπαϊκό ομοσπονδιακό σύστημα θα ευνοούσε την πρόοδο του πολιτισμού.
- Πολύ ωραία ιδέα η άφεση των αμαρτιών. Να γιατί η θρησκεία είναι ωραία και δεν θα χαθεί ποτέ.
- Η μεγαλύτερη ανηθικότητα είναι να κάνεις μια δουλειά που δεν κατέχεις.
- Δεν θέλω πουθενά δειλούς, ούτε καν στα δικαστήρια, πόσω μάλλον στο Συμβούλιο της
  Επικρατείας.
- Το κακό που προκαλεί η συκοφαντία μοιάζει με την κηλίδα του λαδιού: αφήνει πάντα λεκέδες.
- Ο εγωισμός και ο φόβος, ιδού οι δύο μοχλοί που κινούν τους ανθρώπους.
- Μόνο ο ευτυχισμένος άνθρωπος έχει φίλους.
- Η μόνη νίκη ενάντια στον έρωτα είναι η φυγή.
- Η δολιότητα έχει όρια, η βλακεία κανένα.
- Ο ενθουσιασμός είναι το ντελίριο της λογικής.
- Οι άνθρωποι δεν είναι τόσο αχάριστοι όσο λένε. Αν συναντάμε την αχαριστία τόσο συχνά,
   είναι γιατί συνήθως ο ευεργέτης απαιτεί περισσότερα απ' όσα προσφέρει.
- Το πραγματικό θάρρος είναι αυτό που επιδεικνύει κανείς στις τρεις τα ξημερώματα.
-  Τι μυθιστόρημα ήταν η ζωή μου!
-  Η ανοησία μου είναι ότι πιστεύω στην ιερότητα των οικογενειακών δεσμών.
-  Αρνιέμαι την ύπαρξη του έρωτα. Πιστεύω πως είναι βλαβερός για την κοινωνία, καθώς και
   για την ατομική ευτυχία των ανθρώπων.
-  Η άνοδος μου είναι μοναδική, γιατί δεν συνοδεύτηκε από κανένα έγκλημα.
-  Πορευόμαστε πιο γρήγορα, όταν πορευόμαστε μόνοι.
-  Στα νιάτα μου υπήρξα επαναστάτης από άγνοια και από φιλοδοξία.
-  Δεν έχω καμιά φιλοδοξία...ή, αν έχω, μου είναι τόσο φυσική, τόσο έμφυτη, είναι τόσο
   συνυφασμένη με την ύπαρξη μου, ώστε μοιάζει με το αίμα που έχω στις φλέβες μου, 
   με τον αέρα που αναπνέω.
-  Είχα πολλούς αυλικούς και κόλακες, δεν έκανα ποτέ φίλους. Ο μεγάλος άνδρας δεν πρέπει
   να 'χει ούτε καρδιά ούτε όρχεις.
-  Δεν έχω φύλο.
-  Είχα πάντα κατά νου ότι ένα βήμα χωρίζει το υψιπετές απ' το γελοίο.
-  Όσες φορές είδα μια έδρα πιο ψηλά απ' τις άλλες, μου ερχόταν πάντα η επιθυμία να
   καθίσω σ'αυτήν.
-  Δύο μέρες! Ποτέ δεν θα έκανα σε δύο μέρες ό,τι μπορώ να κάνω σε δύο ώρες, ακόμα κι αν
   μου στοίχιζε εκατό χιλίαδες άνδρες.
-  Και οι δυστυχίες ενέχουν τον δικό τους ηρωισμό, τη δική τους δόξα.
-  Πήρα ό,τι δεν ανήκε σε κανέναν.
-  Ένας ηγεμόνας είναι πραγματικά μεγάλος μόνο επικεφαλής των στρατευμάτων του.
-  Κερδίζω τις μάχες μου με τα όνειρα των αποκοιμισμένων στρατιωτών μου.
-  Δεν μ'αρέσει ο πόλεμος, αλλά προτιμώ να τον κάνω νωρίτερα παρά αργότερα.
- Είναι μέγα λάθος να περιμένεις να σου επιτεθούν.
-  Στον πόλεμο, όπως και στον έρωτα, δεν υπάρχει κατάληξη αν δεν δεις τον άλλο από κοντά.
-  Δεν υπάρχει κανένα μεγαλείο στο να δίνεις τέρμα στη ζωή σου σαν κάποιος που έχει χάσει
   όλη του την περιουσία στα χαρτιά. Δείχνει πολύ μεγαλύτερο κουράγιο το να επιβιώνεις της 
   δυστυχίας που δεν σου άξιζε.

Απόσπασμα από το έμμετρο έργο  
"ΙΣΤΟΡΙΕΣ και ΥΣΤΕΡΙΕΣ της ΙΣΤΟΡΙΑΣ  
Στίχοι - Κείμενα: Παναγιώτης Β. Ματαράγκας 
Επιμέλεια - Αποτύπωση: Κ. Γ. Ραπακούλια 

   Ιστορίες και Υστερίες της Ιστορίας   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.